logo-hvit-L


- Problemfri IT-hverdag...

Menu
Ø-mannen og mobilintegrasjonen 260x180

Skreddersøm

En av de viktigste faktorene man må ta stilling til ved utvikling av sin egen IT-strategi, er hvilke premisser som skal legges til grunn for strategien, og hvordan disse premissene skal nås.

For applikasjonslaget står valget mellom 2 klare veivalg – hyllevare eller skreddersøm. Men definisjonen av disse to kategoriene varierer veldig, og samtidig er det ikke nødvendigvis slik at om man velger det ene, så forkaster man det andre. For eksempel er det for de fleste bedrifter uaktuelt å klare seg uten Micorsoft Office-produkter som Word og Excel i kontormiljøet sitt.

Slik sett ville det ikke være naturlig og få utviklet et helt eget tekstbehandlingsprogram som erstatter for MS Word. I tillegg er verden idag så standardisert på dette formatet at det ville forpurre kommunikasjonen med omverdenen om man valgte sin egen løsning. 

Men hva så med de behovene og oppgavene som er spesifikke for deres bedrift eller organisasjon. Hvordan skal disse håndteres. Ved valg av hyllevare vil man da ha 2 alternativ:

  • 1. Man velger å kjøpe en hyllevareløsning for deretter å få tilpasset denne til bedriften eller organisasjonen, ved hjelp av konsulenter som tilpasser løsning til deres behov.

  • 2. Man velger å tilpasse drift, rutiner og prosesser til den funksjonaliteten man får med løsningen.

Ved å velge alternativ 1, faller mye av grunnlaget for å velge en hyllevareløsning bort, for da sitter man ikke med en standard, man sitter med en egen versjon av en standard som man er helt avhengig av utviklere for å vedlikeholde og videreutvikle. Så i praksis sitter man da med en skreddersøm i et hyllevare-”skall”. Så i tillegg til å være avhengig av en "hyllevare"-leverandør for å vedlikeholde rammeverket, er man i tillegg avhengig av konsulenter for å vedlikeholde tilpasningene. 

For å kunne kalle en løsning hyllevare, bør applikasjonen eller systemet ha et sett med felles funksjonalitet og bruksområder. Der er dette som gjør at en del av de hyllevare-løsningene vi kjenner så godt idag, tydelig har vokst litt ut av det ”skallet” de engang representerte. Dette medfører tunge, trege applikasjoner med massevis av funksjonalitet man ikke trenger – ja, knapt nok vet om.

Alternativ 2 fremstår som et paradoks. IT er et verktøy for å gjøre hverdagen mer effektiv for deg, ikke for å avgjøre hvordan hverdagen din skal se ut, eller hvordan man skal jobbe.

Lerøen Datapartner har over 15 års erfaring med utvikling av skreddersydde løsninger for bedriftsmarkedet. Vår strategi baserer seg på erfaring med de prosjektene vi har jobbet på opp igjen årene, og det viser seg gang på gang at skreddersøm er konkurransedyktig med hyllevareløsninger både på pris, men spesielt på ytelse og tilpasning til kundens spesifikke behov.

Ved å benytte kjente plattformer og teknologi, og basere utviklingen på standarder som finnes i markedet, bygger vi løsninger som varer, fungerer og gir kundene våre konkurransefortrinn i sine segment. De kjente teknologiene gir også full frihet til å ta videre utvikling på prosjektene internt, eller hos andre utviklere. Man eier kildekoden til programmet selv, og kan selv bestemme hvor mye man ønsker å bruke av ressurser på vedlikehold og videreutvikling. Det finnes ingen lisenskostnader eller årlige vedlikeholdskostnader, dersom man ikke selv ønsker dette. Man kan også velge å selge systemet videre til andre dersom det er ønskelig.

For å holde utviklingstiden og kostnadene nede, har vi også utviklet et bibliotek av rutiner og funksjonalitet som kan gjenbrukes på prosjekter. Dette har vi valgt å kalle ”standardisert skreddersøm”, og gir kunden mulighet til å benytte seg av den ”know how” vi har bygget opp gjennom våre utviklingsprosjekter.

Menu

 
facebook-iconlinkedin

Om oss

Vi er totalleverandør av IT-løsninger til små- og mellomstore bedrifter i Bergen og omegn. 

 "Markedets garantert beste service og oppfølging"
er nøkkelen til vår suksess. 




Kontaktinformasjon

Fantoftveien 38 , 5072 Bergen
Telefon 55 36 20 20
E-post firmapost@ldp.no

Organisasjonsnummer:
NO 979 361 645 MVA
Åpningstid: man-fred. 08-16,

Her finner du oss!

Prosjekt: Media Distribusjon AS 

MD Distribusjons System er en frittstående applikasjon som administrerer dørsalg og distribusjon av VG over hele landet. Systemet håndterer budruter, budlister, lønnsgrunnlag, søknader og logistikk, og er kundens viktigste arbeidsverktøy. Systemet ble utviklet tilbake i 2005, og er under konstant videreutvikling.

Om Media Distribusjon AS

Media Distribusjon AS ble opprettet i 1993. Firmaet er et frittstående aksjeselskap.

Virksomheten er ledende innen dørsalg og distribusjon av VG.

Hovedkontoret ligger i Bergen. I tillegg har vi budkontor i Buskerud & Stavanger.
Sammen administrerer vi et budapparat med over 2000 selgere.